Jakub Gąska - tenor
Jakub Gąska- tenor. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Leszka Skrla oraz Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Iżykowskiej. W roku akademickim 2007/2008 odbył stypendium w Istituto Superiore di Studi Musicali „Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech, gdzie kształcił się pod kierunkiem Maestro Mauro Trombetty i Rosy Ricciotti. Stypendysta Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
W ramach Studenckich Warsztatów Operowych debiutował na I roku studiów jako St. Brioche w operetce „Wesoła wdówka” F. Lehara w Operze Nova w Bydgoszczy , gdzie również w ramach studiów kreował postaci Monostatosa w operze „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta, Macieja w operze „Straszny dwór” S. Moniuszki oraz Eneasza w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcell’a, W Teatrze Muzycznym w Poznaniu występował jako Józef w operetce „Wiedeńska krew” J. Straussa, a w Operze na Zamku w Szczecinie jako Rzemieślnik w operze „The fairy Queen” H. Purcell’a.
Od 2012 jest związany jako solista z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie występuje jako Adam w „Ptaszniku z Tyrolu” K. Zellera, Edwin w „Księżniczce czardasza” I. Kalmana, Eisenstein w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Su-Chong i Gustaw von Pottenstein w „Krainie uśmiechu” F. Lehara, Arystyd w „Balu w Savoyu” P. Abrahama, Ottokar w „Baronie cygańskim” J. Straussa, Tamino w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta, Stefan w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, Motel w „Skrzypku na dachu” J. Bocka, Emil i Karol „Porwaniu Sabinek” F. i P. von Schonthan, Darek w „WinyLove Story”, Widzący z Lublina w „Fidelitas” M. Jurkiewicza, Malicz w musicalu „Hallo Szpicbródka” , Gilbert w musicalu „Ania z Zielonego Wzgórza” Z. Karneckiego oraz bierze udział koncertach: The Musical Show, Bajkolandia, Wielki szczęścia łut, Miłość zdrada i kłopoty, Paryż Północy, Broadway in Lublin, Noc w operze, Czy można w taką noc…zakochać się?, W duecie z Muzycznym , Po polsku z Muzycznym , Nie gniewaj się na mnie Polsko. Za swoją pracę odznaczony Medalem Pamiątkowym Województwa Lubelskiego oraz Medalem Prezydenta Miasta Lublin.
Współpracował również z Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie, gdzie w październiku 2015 wziął udział II Bitwie Tenorów na Róże, zdobywając Różę Dyrektor Teatru – Alicji Węgorzewskiej, cyklu „Operetkowy zawrót głowy” oraz dokonał prawykonania partii tenorowej w „Pieśniach do słów własnych” Klaudii Pasternak na głosy solowe i orkiestrę pod dyrekcją kompozytorki.
Wykonywał również partie solowe w Carmina Burana C. Orffa i Requiem d-moll, Mszy C-dur Koronacyjnej KV 317 i Missa Solemnis KV 337 W. A. Mozarta. Dokonał prawykonania partii solowej w Epitafium Tragedii Smoleskiej – 2010 A. Nikodemowicza, a także wystąpił z recitalem zapomnianych pieśni Józefa Wieniawskiego w ramach Festiwalu Spotkań Kultur oraz Festiwalu Braci Wieniawskich w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Ponadto występował w Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną im. K. Namysłowskiego w Zamościu oraz w Teatro Valli w Reggio Emilia we Włoszech.
Uczestniczył w Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju, V Festiwalu Wokalnym Belcanto 2007 w Nałęczowie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną, Festiwalu Operowo-Operetkowym w Inowrocławiu, Festiwalu Spotkań Kultur w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Operowym Forum Młodych przy XVI i XVII Bydgoskim Festiwalu Operowym w Operze Nova w Bydgoszczy oraz w Festiwalu Duetów Operowych i Operetkowych Face to Face w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Finalista i laureat nagrody specjalnej podczas V Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie ( udział w koncercie podczas Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju). W 2017 roku nominowany do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy wokalista musicalowy” (wyróżnienie).
Ukończył Mistrzowskie Kursy Wokalne Maestry Heleny Łazarskiej, Anity Garanča, Ewy Iżykowskiej i Matjaza Robavsa, Franca D’Ambrosio a także I Profesjonalny Kurs Interpretacji Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krynicy Zdroju.
Zajmuje się również pracą pedagogiczną prowadząc klasę śpiewu solowego w Szkole Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie oraz zajęcia z emisji głosu w Akademii Teatralno-Wokalnej Jerzego Turowicza w Lublinie. Od 2016 pełni funkcję wiceprezesa w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski.
Michał Karol Szymanowski - pianista, kameralista i dyrygent
Pianista, kameralista i dyrygent. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu Katarzyny Popowej-Zydroń oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Zygmunta Rycherta. Doskonalił swoje umiejętności także w berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler, w klasie fortepianu Eldara Nebolsina. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta, prowadząc klasę fortepianu w macierzystej Uczelni.
Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m. in.: im. F. Chopina w Darmstadt (2017), MozARTe w Akwizgranie (2016), im. F. Chopina w Daegu w Korei (2015), im. J. Zarębskiego w Warszawie (2012), Yamaha Music Foundation of Europe w Katowicach (2011), im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2010), im. V. Horowitza w Kijowie (2007) czy Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2015, 2008). W 2015 reprezentował Polskę w 17 Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie, będąc jednym z najwyżej sklasyfikowanych ćwierćfinalistów.
Michał Szymanowski koncertował w Pałacu Narodów ONZ w Genewie, w Auli Pawła VI w Watykanie (koncert dla Benedykta XVI), w Belwederze dla prezydenta Polski oraz w wielu filharmoniach na całym świecie, m. in. w USA, Brazylii, Argentynie, Wenezueli, Japonii czy Korei. Gościł na festiwalach
w Polsce i za granicą, w tym: Oficina de Música w Kurytybie, Chopiniana
w Buenos Aires, Festival Europeo de Solistas w Caracas, Festival Pianistico w Rzymie, Long Lake Festival w Lugano, a także czterokrotnie na Festiwalu „Chopin i Jego Europaˮ w Warszawie, gdzie brawurowo wykonał m. in. koncerty fortepianowe Ignacego Jana Paderewskiego, Józefa Wieniawskiego czy Zygmunta Stojowskiego. Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, takimi jak Alfredo Rugeles, Medardo Caisabanda, Juri Gilbo, Jacek Kaspszyk, Grzegorz Nowak, Antoni Wit czy Marek Pijarowski. Oprócz repertuaru
solowego Michał Szymanowski często wykonuje również muzykę kameralną, koncertując z Kwartetem Śląskim, Erzhanem Kulibaevem, Romainem Garioudem, Benedictem Kloecknerem, Maciejem Kułakowskim, Anną Marią Staśkiewicz, Marią Machowską i innymi artystami.
Michał Szymanowski nagrał dwie płyty dla wytwórni CD Accord (Naxos) z utworami Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Józefa Wieniawskiego. Albumy pod nazwą Michał Szymanowski Piano Recital zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę.
W jednej z recenzji napisano: „Zachwycający dysk, z doskonale ułożonym i znakomicie wykonanym programem. To szczere tworzenie muzyki, kojarzone z takimi luminarzami jak Uchida, Schiff i Brendel”.
Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrygent
Urodził się w 1972 roku w Gdyni. W roku 1996 z wyróżnieniem ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Bogusława Madeya.
Od stycznia 1997 do kwietnia 2011 roku pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Białostockiej, a następnie, od 2005 roku, Opery i Filharmonii Podlaskiej, będąc jednym z głównych pomysłodawców i realizatorów budowy teatru operowego w Białymstoku. Od września 2016 do września 2019 roku pełnił funkcję dyrektora Opery Wrocławskiej.
Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, współpracując z czołowymi teatrami operowymi i orkiestrami filharmonicznymi w kraju. Występuje także na wielu estradach świata – w USA, Wielkiej Brytanii, Korei, Meksyku, Maroku, Hiszpanii, Estonii, Finlandii, na Litwie, Łotwie, Ukrainie, w Rosji, Białorusi, Niemczech, Szwecji, Francji, Belgii i Portugalii. Jest także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Warszawskiej Orkiestry Kameralnej „Filharmonia” oraz dyrygentem gościnnym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej zrealizował liczne tournées zagraniczne. W sierpniu 2005 roku z pianistą Stanisławem Drzewieckim wystąpił w Parlamencie Europejskim w Brukseli w koncercie inaugurującym obchody 25. rocznicy powstania „Solidarności”.
W czerwcu 2006 roku poprowadził wykonanie Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego w Smolnym Soborze w Sankt Petersburgu z udziałem solistów i chórów rosyjskich. W 2009 roku wystąpił w Berwald Halle w Sztokholmie i siedzibie Orkiestry Symfonicznej w Göteborgu. W grudniu 2009 roku Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jego batutą zagrała koncerty w Wielkiej Brytanii, gdzie w ramach obchodów Roku Polskiego „Polska! Year” wystąpiła w londyńskiej Cadogan Hall, a także w Royal College of Music.
Artysta często włącza do swoich programów koncertowych utwory polskich kompozytorów, w tym dzieła twórców mniej znanych, tworzących na emigracji. Jego nagrania dzieł Aleksandra Tansmana i Zygmunta Stojowskiego spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem w kraju (nominacje do Fryderyka) i za granicą (płyta z utworami Stojowskiego w lutym 2009 otrzymała prestiżową nagrodę Editor’s Choice Gramophone). W kwietniu 2012 otrzymał nagrodę Fryderyk za album z dziełami Ignacego Jana Paderewskiego – Koncertem fortepianowym i Fantazją polską.
Marcin Nałęcz-Niesiołowski posiada bogaty dorobek fonograficzny, ponad 30 płyt CD/DVD. Dokonał też szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz muzyki filmowej (m.in.: M. Zielińskiego, W. Pawlika, J.A.P. Kaczmarka, Preisnera). Drugą dziedziną jego zainteresowań i działalności artystycznej jest śpiew solowy, który ukończył w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Leonarda Andrzeja Mroza.
Artysta jest laureatem wielu nagród i wyróżnień – otrzymał m.in. nagrodę Ministra Kultury „Ad Astra” ufundowaną dla młodych, utalentowanych twórców kultury (2001), Srebrny Krzyż Zasługi za wkład do rozwoju kultury narodowej i osiągnięcia w pracy zawodowej (2004) oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2006).
W 2007 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora nauk muzycznych, a następnie w 2010 roku doktora habilitowanego. Od października 2012 rozpoczął pracę na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prowadząc klasę dyrygentury symfoniczno-operowej.
W kwietniu 2016 otrzymał kolejnego Fryderyka w kategorii „Album roku: muzyka współczesna” za płytę Symphony of Providence Pawła Łukaszewskiego. W listopadzie 2016 roku poprowadził premierę baletową w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej Chopiniana/Bolero/Chroma m.in.: z utworem Chroma Joby’ego Talbota w choreografii Wayne’a McGregora oryginalnie wystawionym w Royal Opera House w Londynie.
We wrześniu 2018 roku otrzymał powołanie od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do nowo zainaugurowanej Rady ds. Szkolnictwa Artystycznego, jako jeden z 13 przedstawicieli różnych środowisk twórczych związanych ze szkolnictwem artystycznym.
Z kolei w listopadzie 2018 był nominowany do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej 2018 w kategorii muzyka poważna, za mistrzowskie wykonanie oratorium ,,Via Crucis” Pawła Łukaszewskiego w Operze Wrocławskiej. W styczniu 2019 został nominowany do nagrody: „Osobowość Roku” przyznawanej przez czytelników „Gazety Wrocławskiej”.
Oprócz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie artysta współpracuje z Operą Krakowską i Teatrem Wielkim w Poznaniu.
Żaneta Magryta-Sidoruk - wiolonczela
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Zamościu. Studia magisterskie ukończyła na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. dr hab. Urszuli Marciniec- Mazur. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich pedagogów jak K. Michalik, K. Sperski,T. Strahl, M. Flaksman. Obecnie zawodowo związana z Teatrem Muzycznym w Lublinie jako Pierwszy Koncertmistrz grupy wiolonczel. Występuje w różnych formacjach muzycznych jako kameralistka a także solistka. Zajmuje się także pedagogiką- prowadzi klasę wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Kompozytorów Polskich.
Jako solistka zadebiutowała na II roku studiów na scenie Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego wykonując Kol Nidrei – M.Brucha z towarzyszeniem orkiestry. Współpracowała również z Orkiestrą Reprezentacyjną Wojsk Lądowych we Wrocławiu, biorąc udział w cyklu koncertów. W roli solistki występowała również na Festiwalach Tempus Paschale oraz Viva Polonia.
Na co dzień aktywnie współpracuje z zespołami i orkiestrami kameralnymi. Wielokrotnie koncertowała z Capella Sacromontana propagując polską muzykę oratoryjną
w Rzymie, Wilnie czy Wiedniu. Jest założycielką kwartetu wiolonczelowego
Cello Emotion Art, oraz członkiem zespołu Unity Trio.
foto: Janina Nasierowska
Urszula Kryger - mezzosopran
jest jedną z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek.
Ukończyła studia pianistyczne i wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. St.Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). Odtąd jej karierze towarzyszy niesłabnące zainteresowanie melomanów i krytyki.
W 1995r. wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina.
Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie w operze „Kopciuszek” G. Rossiniego w partii Angeliny. Publiczność polska i wielu krajów świata miała okazję często podziwiać jej kreacje w dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów, jak: Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis, Armin Jordan.
Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści jak: Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, Tokyo String Quartet, Petersen Quartet.
Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych, takich jak: Decca (Pieśni polskie Poulenca), Hyperion (Pieśni Chopina), CPO (Ballady Löwego), DUX (Duety rosyjskie –Fryderyk 2001, Pieśni Moniuszki oraz Pieśni Karłowicza i Szymanowskiego –Fryderyk 2002, Pieśni Żeleńskiego – Fryderyk 2012, Duety słowiańskie, Duety niemieckie), BNL (Arie Beethovena), Naxos (Pieśni Lutosławskiego), Channel Classics (Szymanowski Complete Songs – Fryderyk 2004), Polskie Radio (K.Szymanowski – Pieśni z orkiestrą), NInA (Mykietyn – Pasja św.Marka)
Artystka wyróżniona została także nagrodą Fundacji im.K.Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni tegoż kompozytora.
Urszula Kryger jest również pedagogiem. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie.
Jest profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.
Dawid Adach
mag. art. University for Music and Performing Arts Vienna
laureat stypendium “Młoda Filharmonia Aukso” 2016
Debiutancki album z muzyką francuską i niemiecką pt. „MORION” wydany w 2020
Odwiedził 14 krajów i 3 kontynenty, koncertując w najbardziej renomowanych salach koncertowych, m.in Musikverein w Wiedniu, Filharmonii Berlińskiej, Concertgebouw w Amsterdamie, Tonhalle w Zurychu. Jako muzyk studyjny współpracuje z Vienna Synchron Stage, gdzie nagrywa muzykę do hollywodzkich blockbusterów, światowych produkcji filmowych oraz gier komputerowych; m.in Pacific Rim, Blue Planet, The Crown, Lego Batman, The Girl in The Spider’s Web, Sky Hunter, The Meg, Mr. Sunshine, Ngame. W 2019 roku został przyjęty do grona członków lubelskiego oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, powracając po 8 latach do Polski, na scenę rodzinnego miasta jako solista w cyklu koncertów Moniuszkowskich w lubelskim Trybunale Koronnym.
Podczas swojej artystycznej drogi uczestniczył w projektach z udziałem m.in. Hansa Zimmera, Semyona Bychkova, Franza Welser-Mösta, Jonathana Notta, Marka Mosia, Garricka Ohlssona, Sergeya Khachatryana, Christiana Tetzlaffa, Janusza Wawrowskiego, Joanny Różewskiej, Thomasa Daniela Schlee, Lorna Balfa, Davida Fleminga, Harry‘ego Gregsona-Williamsa, Roque‘a Bañosa, Thomasa Daniela Schlee, Wiener Kammerorchester, AUKSO Chamber Orchestra, University of Hiroshima, Opery Narodowej w Warszawie. Jako edukator od ponad 10 lat z powodzeniem zaszczepia i podtrzymuje fascynację muzyką w sercach uczniów. Obecnie prowadzi autorski program edukacji artystycznej dla dzieci współpracując z warszawską placówką Cambridge International School.
Stanisław Słowiński - - skrzypek, aranżer, kompozytor, producent muzyczny, multiinstrumentalista.
Laureat Grand Prix 39. Międzynarodowego Konkursu Młodych Zespołów Jazzowych Jazz Juniors z autorskim projektem Stanisław Słowiński Quintet.
Laureat Nagrody Publiczności na I Międzynarodowym Jazzowym Konkursie Skrzypcowym im. Zbigniewa Seiferta.
Laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa 2014.
Wielokrotnie nominowany w kategoriach „Skrzypce” oraz „Nowa nadzieja” w ankiecie Jazz Top czytelników Jazz Forum.
Jako lider projektów autorskich, sideman oraz współpracując z kilkunastoma orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi (m.in. Sinfonietta Cracovia, Krakowska Orkiestra Kameralna) koncertuje regularnie w całej Polsce oraz za granicą: m.in. Korea Południowa, Chile, Chiny, Włochy, Francja, Norwegia, Islandia, Anglia, Ukraina, Czechy, Gruzja, Austria, Węgry. Uczestniczył w realizacji projektów z udziałem artystów o międzynarodowej renomie; m.in. Brian Eno, Ben Frost, Daniel Bjarnason, Elliot Goldenthal, Diego Navarro, Ludwig Wicki, Joe Hisaishi, Robert Kabara, Joanna Słowińska, Paweł Kaczmarczyk, Piotr Orzechowski.
Związany z muzyką od ponad 18 lat; naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat.
W latach 2010-2012 student Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec dr hab. Roberta Kabary; po dwóch latach studiów na wydziale muzyki klasycznej poswięcił się całkowicie muzyce improwizowanej. Stawia nacisk na wszechstronny rozwój muzyczny; uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich i lekcjach otwartych kształcąc się jako skrzypek w zakresie muzyki klasycznej oraz jazzu – pod okiem m.in.: Marka Feldmana, Adama Bałdycha, Michała Urbaniaka, Peter’a Buck’a, Łukasza Syrnickiego, Wiesława Kwaśnego, Grigorija Zhyslina, Kaji Danczowskiej, Ariego Putiainena. Warsztat kompozytorski doskonalił również jako uczestnik pierwszej edycji FMF Master Classes for Young Composers w Alvernia Studio, w ramach których swoje wykłady prezentowali m.in. Trevor Morris, Diego Navarro, Robert Elhai, Michael Todd, Robert Messinger.
Jest współtwórcą nowego gatunku muzycznego: akustroniki.
Współtworzy autorskie projekty; m.in. Stanisław Słowiński Quintet, AKT, DUCH, J.A.S.S Trio, Vetur Blóm, Orkiestra Rzeczypospolitej Krakowskiej. Ma w swoim dorobku dziesiątki utworów, które aranżował i komponował na składy wszelkiego rodzaju; od utworów elektronicznych, na skrzypce solo, przez kwartety smyczkowe, składy jazzowe, aż po utwory orkiestrowe. Jest współzałożycielem i realizatorem krakowskiego InfraSound Studio.
Uczestnik i laureat wielu międzynarodowych festiwali i konkursów: m.in.: Cheoyong World Music Festival, Jeonju International Sori Festival, Kavkaz Jazz Festival, WOMAD Chile, WOMEX 2015, Festiwal Muzyki Filmowej, festiwal Rozstaje, SlotArt Festiwal, Cracovia Sacra, Letni Festiwal Jazzowy Piwnicy Pod Baranami, Jazz Juniors 2015 – Grand Prix oraz nagroda dodatkowa, I Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Skrzypcowy im. Zbigniewa Seiferta – Nagroda Publiczności, IV Ogólnopolski Festiwal Improwizacji i Interpretacji Jazzowej w Siedlcach – III miejsce oraz Nagroda Publiczności, Konkurs o tytuł Nowej Nadzieji Jazzu – Novum Jazz Festiwal – wyróżnienie.
Jako lider projektów autorskich, muzyk sesyjny nagrywa m.in. dla Hevhetii, For Tune, Kayaxu.
foto. M. Panasiuk
Stefania Verbovetska - fortepian
Urodziła się w Łucku (Ukraina).Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat w Łuckiej Szkole Muzycznej I st. Kontynuowała ją w Szkole Muzycznej II st. im. I. Strawińskiego w Łucku. 1999 roku została studentką Narodowej Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki we Lwowie w klasie fortepianu prof. Pawła Jurżenka. Dyplom z wyróżnieniem magistra sztuki otrzymała w 2004 roku. Jest również absolwentką Archidiecezjalnego Instytutu Muzyki Sakralnej w Przemyślu (2003r.)
Brała udział w wielu konkursach pianistycznych o zasięgu regionalnym, wojewódzkim i ogólnoukraińskim: m.in. Ogólnoukraiński Konkurs Młodych Pianistów im. P. Lucenki (Charków 1993r), Ogólnoukraiński Festiwal Muzyki Ukraińskiej (Kijów 1994), Ogólnoukraiński Festiwal „Nowe imiona” (Kijów1994). Dwa razy zdobywała pierwszą nagrodę ( Łuck 1992,1994) oraz dyplom za najlepsze wykonanie utworu E.Griega.
Interesuje się również pracą naukową. Jej artykuły związane z percepcją muzyki i jej działaniem na psychoemocjonalną sferę człowieka ukazały się w ukraińskich i międzynarodowych wydaniach.
Od ponad 15 lat pracuje w zawodzie – zarówno jako akompaniator jak i nauczyciel fortepianu z uczniami szkół muzycznych I i II stopnia we Lwowie, Wyszogrodzie, Łucku, oraz Częstochowie. Aktywnie koncertuje także zarówno na Ukrainie, jak i w Polsce.
Krzysztof Pachla - klarnet
Utalentowany klarnecista i saksofonista, realizuje się przede wszystkim w muzyce jazzowej, gdzie imponuje fantastyczną zdolnością improwizacji.
Koncertuje na całym świecie z zarówno z wielkimi orkiestrami, jak i kameralnymi składami. Związany jest z Zespołem Berberys, z którym są gośćmi wielu Festiwali i projektów – m.in brał udział w wielkim koncercie z okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski.
Jego umiejętności dowodzi nie tylko szerokie spektrum repertuarowe obejmujące poza muzyką jazzową także utwory klasyczne, w tym solowe, ale także fakt, iż Krzysztof Pachla chętnie zapraszany jest do realizacji nagrań płytowych, m.in. dla BBC Radio.
Łukasz Chrzęszczyk
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasach fortepianu prof. Piotra Palecznego i kameralistyki fortepianowej prof. Mai Nosowskiej (2014). W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki.
Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kameralnych, jak m.in. Grand Prix, I Nagroda w kategorii duetów skrzypce – fortepian i wszystkie nagrody specjalne I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach (duet ze skrzypaczką Martą Kowalczyk, 2015).
Występował m .in. w Het Concertgebouw w Amsterdamie, siedzibie NOSPR w Katowicach, filharmoniach w Bratysławie, Mediolanie, czy Warszawie – z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej FN.
W swoim dorobku fonograficznym ma m.in. nagrania dla Polskiego Radia i TVP Kultura, płytę z kompozycjami Maurice’a Ravela i Andrzeja Panufnika (wraz z Aperto Trio, 2014), nagrany w ramach programu IMiT „Muzyczny ślad” album „Śpiewnik Polski”, będący antologią polskiej pieśni XX i XXI wieku (duet z Joanną Freszel, Orphée Classics, 2018), oraz rejestrację wszystkich dzieł na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego (duet ze skrzypaczką Karoliną Nowotczyńską, Orphée Classics, 2019). W 2021 r. nakładem Chopin University Press ukazała się płyta z kompozycjami kameralnymi Aleksandra Kościowa (duety z Joanną Freszel, skrzypaczką Roksaną Kwaśnikowską i klarnecistą Piotrem Zawadzkim). Obecnie w ramach Stypendium Twórczego MKiDN artysta realizuje projekt „Antologia mazurka”, w ramach którego nagranych zostanie kilkadziesiąt zapomnianych mazurków kompozytorów polskich.
Jest stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Société Générale i Towarzystwa im. Teodora Leszetyckiego, a także laureatem nagród Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta miasta Kielce i marszałka województwa świętokrzyskiego. W 2013 roku został stypendystą „Młoda Polska”. Od ukończenia studiów w 2014 roku jest wykładowcą UMFC, prowadząc zajęcia z kameralistyki fortepianowej i współpracując jako pianista z klasami instrumentalnymi. W lutym 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki.
foto. M. Panasiuk
Kwartet Teleion
Zespół tworzą kameraliści – soliści i koncertmistrzowie orkiestry Filharmonii Lubelskiej, orkiestry Senza Batutta i orkiestr kameralnych. Ich drogi artystyczne skrzyżowały się w 2015 roku, kiedy rozpoczęli współpracę w Zespole Muzyki Dawnej Senza Batutta, grając na instrumentach historycznych. Ich muzyczna pasja i zamiłowanie do kameralistyki sprawiły, że postanowili
spróbować sił również jako kwartet smyczkowy. W 2019 roku powstał Kwartet Teleion. Jest młodym zespołem, ale w jego skład wchodzą muzycy z dużym doświadczeniem artystycznym, dzięki czemu kwartet posiada szeroki repertuar.
Tomasz Kusiak, skrzypce
Urodzony w Lublinie, absolwent OSM im. K. Lipińskiego w klasie skrzypiec prof. Franciszka Falgera. W 1992 r. ukończył z wynikiem bardzo dobrym studia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Kształcił się w klasie prof. Ariadny Lwowicz-Pawłowskiej i prof.Roberta Kabary Swoje umiejętności pogłębiał na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Franco Fisha i Grigorija Żyslina. Już podczas studiów nawiązał współpracę z Capellą Cracoviensis i Filharmonią Krakowską. W 1992 r. podjął pracę w Orquestra Sinfonica Portuguesa w Lisbonie. Od roku 1993 jest muzykiem – solistą Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, od 1994 pełni funkcję prowadzącego grupę II skrzypiec. Współpracował ponadto m.in. z warszawską orkiestrą Camerata Academia, orkiestrą Teatru Muzycznego w Lublinie, Cameratą Lubelską, Orkiestrą Trybunału Koronnego, występował pod batutą wybitnych dyrygentów jak Philipp Herreweghe, Roland Bader, Jan Krenz, Antoni Wit, Kazimierz Kord ,Wojciech Rodek i inni. Wielokrotnie koncertował za granicą jako muzyk orkiestrowy i kameralista. W latach 2013-2019 pięciokrotnie odbył tournée po Chinach z European Johann Strauss Orchestra. Występował jako solista z Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej i Orkiestrą Trybunału Koronnego. Wykonywał również recitale z fortepianem lub organami. Jest muzykiem Kwartetu Lubelskiego z którym zagrał wiele koncertów w Polsce i za granicą oraz nagrał płytę CD „Millenium”.W 2020 roku był pomysłodawcą założenia Kwartetu smyczkowego Filharmonii Lubelskiej ,w którym gra II skrzypce. Od roku 2013 pełni funkcję koncertmistrza Orkiestry Trybunału Koronnego.
Magdalena Maciąg, skrzypce
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat sześciu w Ogólnokształcącej szkole muzycznej im. K.Lipińskiego w Lublinie-mieście rodzinnym. Kontynuowała ją następnie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec Prof. J. Kaliszewskiej i dr B. Siarkiewicza. Na przestrzeni wszystkich tych lat rozwijała dodatkowo swoje umiejętności biorąc udział w licznych kursach międzynarodowych w Polsce i za granicą: Łańcut, Frombork, Kozłówka, Zamość, Puławy, Przemyśl, Lehrte(Niemcy), gdzie doskonaliła swój warsztat u światowej sławy profesorów: R. Szreder, M. Trojanowski, W. Wiłkomirska, K. Levin, T. Gadzina, W. Kwaśny, M. Baranowski.
Laureatka konkursów regionalnych (Zamość, Lublin) oraz finalistka ogólnopolskich (Wrocław, Kraków, Warszawa). Dwukrotnie otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Lublina. Za popularyzację kultury odznaczona została Medalem Prezydenta Miasta Lublin oraz Dyplomem Uznania Marszałka Województwa Lubelskiego. Praktykę estradową rozwijała w kraju i za granicą (Chiny, Japonia, Niemcy) głównie jako solistka, ale również jako kameralistka i muzyk orkiestrowy współpracując okresowo z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrą kameralną Baltica Neopolis (Szczecin), Filharmonią Lubelską oraz Teatrem Muzycznym w Lublinie
Obecnie naucza gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Chełmie. Aktywnie koncertuje z artystami zrzeszonymi w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Muzyków (oddział lubelski) na terenie Polski i za granicą.
Irina Stukaszina-Gąsior, skrzypce
Urodziła się w Kazachastanie. Lata dziecięce spędziła w Tbilisi i Moskwie. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 8 lat w Szkole Muzycznej w Prużanach w klasie skrzypiec prof. N. Kantorowicz. Naukę kontynuowała w Szkole Talentów przy Akademii Muzycznej w Mińsku w klasie skrzypiec prof. L. Kolos, a później w Akademii Muzycznej w Mińsku w klasie skrzypiec prof. R. Kriwel. W latach 1987-1990 pracowała w grupie I skrzypiec w Orkiestrze Symfonicznej w Wołgogradzie pod dyrekcją Eduarda Serova – laureata Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Herberta von Karajana w Berlinie. Od 1991 roku jest związana z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, gdzie od 1998 roku pełniła funkcję II Koncertmistrza, od 2013 – Koncertmistrza. Aktywnie koncertuje jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy w kraju i za granicą: Białoruś, Rosja, Ukraina, Litwa, Łotwa, Estonia, Dania, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Austria, Włochy, San Marino, Korea Południowa. Dokonała wielu nagrań studyjnych, radiowych i telewizyjnych. Jest nauczycielem dyplomowanym klasy skrzypiec w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. K. Lipińskiego w Lublinie, gdzie przez kilka lat pełniła funkcję kierownika sekcji instrumentów strunowych. Wielokrotnie odznaczana i nagradzana przez Dyrekcję Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie i władze miasta.
Katarzyna Czerniawska, altówka
Urodziła się w Lublinie. W 2005 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie altówki prof. Ireny Albrecht. W latach 2004-2005 pracowała w Państwowej Operze Bałtyckiej, a w latach 2003-2009 była członkiem Orkiestry Kameralnej Hanseatica oraz Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Od 2006 roku związana jest głównie z instytucjami kulturalnymi Lublina, m. in. z Filharmonią im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną I i II st. im. Karola Lipińskiego, Teatrem Muzycznym w Lublinie (2006 r.). Poza grą w orkiestrze symfonicznej bardzo ceni sobie kameralistykę, którą zainteresowała się bliżej na studiach. Swoje pasje do muzyki kameralnej rozwija grając w kwartecie smyczkowym i orkiestrze kameralnej (m.in. Orkiestrze Trybunału Koronnego). Jako kameralistka i solistka bierze udział w rozmaitych festiwalach i koncertach (m.in. Gdańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Radia Francuskiego w Montpellier, Rottweiler Sommersprossen, Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym). Jest gotowa na wszelkie wyzwania muzyczne, które stawia sobie współpracując z różnymi formacjami muzycznymi, nie tylko związanymi z muzyką klasyczną. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania koncertów dla telewizji, nagrania studyjne do filmów i seriali, muzykę graną na żywo do spektakli teatralnych. Bierze udział w nagraniach artystów i grup muzycznych polskiej sceny muzycznej. Od 2009 roku uczy w klasie altówki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie. W 2019 roku odznaczona Medalem Honorowym Zasłużony dla Województwa Lubelskiego. Obecnie jest prowadzącą grupę altówek w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Gra na mistrzowskiej altówce Jana Bobaka z 2012 roku.
Piotr Ścirka, kontrabas
Naukę gry na kontrabasie rozpoczął w wieku 14 lat.
W 1992 r. ukończył Szkołę Muzyczną I i II st. Im. T. Szeligowskiego w Lublinie.
W 1997 r. ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Prof. W. Kurzawy.
Od 1996 r. pracuje w Filharmonii Lubelskiej na stanowisku muzyk solista, od 2003 sprawuj funkcje inspektora orkiestry.
Współpracuje z zespołami orkiestrowymi m.in.: Orkiestrą Trybunału
Koronnego w Lublinie, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Lublinie również z formacjami muzyki rozrywkowej Standard Brass Band i Kwartet Salonowy.
Od 1997r.pracuje w Szkole Muzycznej I i II st. im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie gdzie wykształcił i wychował kilkunastu lubelskich kontrabasistów, wielu z nich kontynuowało naukę na Akademiach Muzycznych w Warszawie, Krakowie i Bydgoszczy.
Maciej Hankus, flet
flecista, solista Orkiestry Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego, prowadzący grupę instrumentów dętych drewnianych.
Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Bielsku – Białej. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu prof. Kazimierza Moszyńskiego – dyplom z wyróżnieniem.
Swoje umiejętności doskonalił, uczestnicząc w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów takich jak: Jean-Pierre Rampal, Julius Baker, János Bálint, Philippe Bernold, Mirjam Nastasi, Lorant Kovacs, Jiri Valek, Benedek Csalog. Brał udział w projektach orkiestrowych Internationale Bachakademie Stuttgart pod kierunkiem Helmuth’a Rilling’a.
Jest laureatem Polskiego Festiwalu Fletowego w Sieradzu, Konkursu Instrumentów Dętych w Dąbrowie Górniczej, półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie. Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Sztuki, Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała, stypendium Internationale Music Academie Prag – Wien – Budapest i stypendium Fundacji Okada. W 2019 roku wyróżniony został Medalem Marszałka Województwa Lubelskiego za zasługi dla województwa lubelskiego.
W latach 2002-2006 doświadczenie zawodowe zdobywał pracując jako pierwszy flecista Orkiestry Teatru Muzycznego w Lublinie i współpracując z Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Od 2006 roku zajmuje stanowisko pierwszego flecisty Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego oraz współtworzy Orkiestrę Trybunału Koronnego.
Koncertuje jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy. Angażuje się w programy kulturalne i edukacyjne, propagujące muzykę klasyczną wśród młodego pokolenia.
Odnosi sukcesy pedagogiczne jako nauczyciel dyplomowany Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie. Jego uczniowie zdobywają nagrody i wyróżnienia na konkursach o zasięgu regionalnym, makroregionalnym i ogólnopolskim.
Stanisław Siedlaczek, perkusja
Perkusista.
Lubi hałasować na wszystkim, co znajdzie w swoim zasięgu.
Najlepiej na bębnach – tych znanych i tych egzotycznych.
Do Filharmonii stara się dojechać rowerem.
Wolne chwile spędza w lesie, gdzie opukuje drzewa i nasłuchuje ptaków.
foto. M. Panasiuk
Agnieszka Schulz-Brzyska, fortepian
Naukę rozpoczętą w lubelskiej Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w klasie fortepianu Mieczysława Dawidowicza kontynuowała w Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Kazimierz Gierżoda i kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Brała udział w licznych kursach pianistycznych. Pracowała pod kierunkiem prof. Ryszarda Baksta, Tatiany Szebanowej, Jean-Claude’a van den Eyndena, Oliviera Gardon Miała również okazję doskonalić swoją interpretację utworów Witolda Lutosławskiego pod okiem samego Mistrza Po ukończeniu studiów rozpoczęła pracę w PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Ambasadzie Amerykańskiej jako urzędnik konsularny. Zdecydowała o powrocie do rodzinnego Lublina, gdzie poza działalnością artystyczną poświęciła się również pracy pedagogicznej jako adiunkt w Instytucie Muzykologii KUL,
a także jako dyplomowany nauczyciel Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego i Szkoły Muzycznej I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Chełmie. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studia Kameralistyki na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także podyplomowe studia w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie na kierunku Zarządzanie Oświatą. W roku 2010 Akademia Muzyczna w Krakowie nadała jej tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Stale współpracuje z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi Miasta Lublin, w tym z Filharmonią Lubelską im. H. Wieniawskiego grając solo, kameralnie i jako muzyk orkiestry. W tejże Filharmonii wykonała szereg koncertów edukacyjnych obejmujących zróżnicowany repertuar od kompozycji narodowych inspirowanych folklorem, przez reprezentatywne dzieła literatury barokowej, mistrzów klasycyzmu, utwory romantyków aż po utwory współczesne.. Szczególnie dba
o promowanie muzyki zapomnianej. Zarejestrowała płytę z młodzieńczymi utworami A. Nikodemowicza, dla wytwórni DUX, a także jest autorką monografii dotyczącej tego kompozytora pt. “A. Nikodemowicz – Klasyczny romantyk współczesności” nie zaprzestała kultywowania muzyki polskiej, a w szczególności kompozytorów lubelskich. Jako pracownik naukowy na stanowisku adiunkt w Instytucie Nauk o Sztuce Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II bierze udział w międzynarodowych konferencjach. Promuje muzykę polską poza granicami Polski, szczególnie tę zapomnianą- J. Wieniawskiego. Utrwaliła na płycie również utwory P. Zborowskiego oraz prawykonania pieśni B. Wallka-Walewskiego, St. Wielhorskiego, St. Niewiadomskiego, K. Sikorskiego, w 2020 nagrała dla Acte Prèalable solową płytę z kompozycjami J. Wieniawskiego.
Będąc odznaczoną medalem “Zasłużony Działacz Kultury”, “Medalem Prezydenta Miasta Lublin” oraz srebrną odznaką SPAM intensywnie działa na polu krzewienia kultury wśród osób o utrudnionym do niej dostępie organizując charytatywne koncerty dla dzieci i seniorów. Za swoje dokonania na polu szerzenia polskiej kultury muzycznej w roku 2019 była nominowana do nagrody „Za Upowszechnianie Kultury”, otrzymała Odznakę Honorową. „Zasłużony Dla Kultury Polskiej”, a także Srebrny Krzyż Zasługi
Anna Marchwińska, fortepian
Specjalizuje się w muzyce kameralnej, zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej. Studiowała w Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie, na Stanford University i w Juilliard School pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów, jak: Bronisława Kawalla, Jerzy Marchwiński, Sam Sanders i Brian Zeger. Jest laureatką wielu nagród i międzynarodowych konkursów muzycznych. Występuje w Europie i Stanach Zjednoczonych, m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall i Alice Tully Hall, Kennedy Center w Waszyngtonie, Kimmel
Center w Filadelfii, Concertgebouw w Amsterdamie i na Rossini Opera Festival w Pesaro. Regularnie współpracuje z wybitnymi polskimi artystami, takimi jak: Ewa Podleś, Małgorzata Walewska, Mariusz Kwiecień i Artur Ruciński. W latach 1997-2001 była wykładowcą w Juilliard School w Nowym Jorku, współpracowała też z New York City Opera i Metropolitan Opera. Brała udział w wielu letnich festiwalach muzycznych, m.in. w San Francisco, Chautauqua Festival i Bregenzer Festspiele. Od 2001 roku jest pianistką Międzynarodowych
Konkursów Wokalnych im. Stanisława Moniuszki. Regularnie współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie od kwietnia 2010 roku jest kierownikiem korepetytorów solistów. (fot. arch. artystki)
Grzegorz Biegas, fortepian
Studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, uzyskując dyplom w klasie fortepianu prof. Eugeniusza Knapika (1990-1995). W 2002 roku ukończył studia podyplomowe w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla. Obecnie jest profesorem Katedry Kameralistyki w macierzystej uczelni. Jego działalność artystyczna skupia się głównie na muzyce kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury wokalnej. Jako korepetytor i pedagog uczestniczył w wielu kursach wokalnych i kameralnych, m.in. w Bückeburgu, Wiedniu, Dusznikach-Zdroju, Katowicach, Radzyniu Podlaskim, Nowym Sączu, Wrocławiu, Gdańsku, Sosnowcu, Pekinie, Louisville, współpracując z takimi pedagogami, dyrygentami i reżyserami, jak: Irena Argustiene, Walter Berry, Henryka Januszewska-Stańczyk, Helena Łazarska, Bogusław Makal, Eugeniusz Sąsiadek, Leopold Spitzer, Daniel Weeks, Ingrid Kremling, Michał Znaniecki, Michael Ramach, Michał Klauza, Rudolf Piernay, Izabella Kłosińska, Włodzimierz Zalewski. Jako akompaniator towarzyszył solistom w wielu konkursach wokalnych w kraju i za granicą, m.in. w Bilbao, Karlovych Varach, Wiedniu, Oslo, Parnu, Sion, Trnavie, Vráblach, Düsseldorfie, Bydgoszczy, Dusznikach-Zdroju, Katowicach, Łodzi, Nowym Sączu, Krakowie, Dublinie, Włoszakowicach, Warszawie, Gliwicach i Wrocławiu, gdzie wielokrotnie nagradzany był za najlepszy akompaniament, otrzymując m.in. nagrodę specjalną im. Jerzego Lefelda. W charakterze kameralisty występował na wielu krajowych i zagranicznych koncertach oraz festiwalach muzycznych (Europa, USA, Argentyna, Chiny), współpracując z wieloma znakomitymi śpiewakami. Dokonał licznych nagrań dla PR i TVP oraz na CD, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej (Kwartet d-moll op. 8 Zygmunta Noskowskiego, Pieśni żartobliwe Henryka Czyża, arie Józefa Poniatowskiego, Pieśni Witolda Lutosławskiego, Preludia dziecięce Edwarda Bogusławskiego, Pieśni Mieczysława Weinberga). W latach 2005-2012 był prodziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego, obecnie pełni funkcję prorektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
foto. M. Żaboklicki
Juliusz Goniarski, fortepian
Urodzony w 1994 w Warszawie w muzycznej rodzinie, naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. Jerzego Sterczyńskiego, a obecnie kontynuuje studia muzyczne w Folkwang Universitat der Kunste w Essen w klasie prof. Henri Sigfridssona.
Odnosił liczne sukcesy na scenach krajowych i zagranicznych, występował na wielu krajowych i zagranicznych scenach (m.in. Belgia, Włochy,Niemcy). Podczas wielu kursów i lekcji mistrzowskich uczył się pod kierunkiem wybitnych pianistów w Polsce i za granicą, m.in.: prof. A. Jasińskiego, prof. J. Stompla, prof. P. Gililova, prof. I. Schepsa, czy prof. P. Palecznego.
Jego repertuar obejmuje dzieła zarówno barokowe, klasyczne, romantyczne, jak i współczesne.
Piotr Sałajczyk, fortepian
pianista, kameralista, pedagog. Przez krytyków zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”.
Artysta został nominowany do Paszportów Polityki „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”, a w kręgu jego zainteresowań pozostaje zarówno muzyka najnowsza jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. W 2017 na rynku ukazał się czteropłytowy album, na którym zarejestrował komplet dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł Władysława Żeleńskiego przeznaczonych na fortepian (m. in. Koncertu fortepianowego z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia). Nagrania ukażą się na rynku na początku 2021 roku.
Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki współczesnej, współpracuje m.in. z Apollon Musagete Quartet, Royal String Quartet, Hashtag Ensemble, Piotrem Pławnerem, Joanną Freszel, Agatą Zubel i Kwartetem Śląskim. Z tym ostatnim zespołem nagrał Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga (Fryderyk 2018), co stało się początkiem jego fascynacji tym kompozytorem. Jest współtwórcą formacji kameralnej Wajnberg Trio. W centrum swoich zainteresowań stawia osobę i twórczość Karola Szymanowskiego, w 2018 roku objął funkcję wiceprezesa Towarzystwa im. K. Szymanowskiego w Zakopanem.
Pianista prowadzi bogate życie koncertowe (występy z Filharmonią Narodową, NOSPR, Sinfonią Varsovia, Sinfonią Iuventus, AUKSO, Sinfoniettą Cracovia, festiwale w kraju i za granicą: Warszawska Jesień, Beijing Modern Music Festival, Musica Polonica Nova, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Kwartet Śląski i jego goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Usedomer Musikfestival, Lubomirski Festival). W jego bogatej dyskografii można zdnaleźć płyty nagrane dla wytwórni DUX, CD Accord, Haenssler, CPO i Naxos, które wielokrotnie zdobywały wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, La Clef Res Musica cztery nominacje do Fryderyków, płyta miesiąca Opera Nederland, , nominacja do International Classical Music Awards 2020). Nagrywał również dla Programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio czy HR2. Dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zrealizował z orkiestrą AUKSO nagranie Concertino Władysława Szpilmana w ramach projektu PWM „100 na 100”.
Pianista bierze także udział w wielu przedsięwzięciach filmowych i teatralnych. Nagrał wraz z NOSPR fragmenty Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika do ścieżki dźwiękowej ostatniego filmu A. Wajdy Powidoki, występował z Krzysztofem Globiszem na scenie w spektaklu „Poezja i muzyka czasu rewolucji”. W 2019 roku na zaproszenie Zbigniewa Preisnera wziął udział w Preisner’s Music, gali z okazji jubileuszu kompozytora.
Piotr Sałajczyk prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla. Studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Pavla Gililova.. Był również pianistą Sommerakademie Salzburg.
Kamil Turczyn, fortepian
Urodzony w Lublinie, gdzie ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. K. Lipińskiego w klasie fortepianu dr hab. Agnieszki Schulz–Brzyskiej. Jest absolwentem studiów pianistycznych w klasie prof. Andrzeja Tatarskiego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Ukończył także z wyróżnieniem muzykologię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II.
Muzykuje kameralnie, współpracując z wieloma instrumentalistami i wokalistami, zdobywając wyróżnienia i nagrody za akompaniament. Brał udział w licznych kursach pianistycznych u znakomitych profesorów. Współpracuje z Filharmonią im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz orkiestrą Sinfonietta Polonia w Poznaniu, jak również chórami w ramach Akademii Chóralnej – Śpiewająca Polska. Jest nauczycielem i kierownikiem sekcji instrumentów klawiszowych w OSM I i II st. im. K. Lipińskiego w Lublinie i PSM I i II st. im. W. Lutosławskiego w Krasnymstawie.
Występował w kraju i za granicą z repertuarem solowym, jak i kameralnym. W 2016 roku wspólnie z Małgorzatą Grzegorzewicz-Rodek i Jakubem Gąską, dokonał prawykonania wszystkich cykli pieśni Józefa Wieniawskiego w Lublinie. W kręgu jego zainteresowań jest teoria muzyki oraz muzyka improwizowana. Kamil Turczyn jest stypendystą The Solti Foundation z Waterloo (Belgia), Prezydenta Miasta Lublina oraz Marszałka Województwa Lubelskiego.
Stanisław Maryjewski, organy
Urodził się w Lublinie. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną IIo w klasie organów dr Jadwigi Kowalskiej oraz Instytut Muzykologii na Wydziale Teologii KUL w klasie organów specjalnych prof. Jarosława Wróblewskiego. Kształcił się również na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów tego samego pedagoga na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest pierwszym organistą Archikatedry Lubelskiej, członkiem Komisji ds. Muzyki Kościelnej oraz wykładowcą Studium Organistowskiego w Lublinie. Stanisław Maryjewski ma w swoim repertuarze utwory od muzyki dawnej po współczesność. Ze szczególnym upodobaniem wykonuje literaturę francuską i polską przełomu XIX i XX w. oraz improwizacje. Uczestniczył w kilku kursach mistrzowskich. W 2006 r. zdobył IV miejsce w konkursie kompozytorskim organizowanym przez Koło Naukowe Studentów IM KUL oraz wyróżnienie na Studenckim Międzynarodowym Konkursie Organowym w Ružomberoku (Słowacja, 2009). Nagrał dwadzieścia cztery płyty z muzyką organową. Jest także autorem muzyki do wielu pieśni i nabożeństw. Koncertował w ośrodkach muzycznych w kraju i za granicą. Jako akompaniator współpracuje na stałe z solistami i zespołami.
Ewa Biegas, sopran
Jest absolwentką Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universitat fur Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej , laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Wśród nagrań artystki znajdują się m.in.” Monbar” I. F. Dobrzyńskiego -partia Donny Marii (Polskie Radio -dyr. Ł. Borowicz), „Legenda Bałtyku” F. Nowowiejskiego – partia Bogny (Polskie Radio- dyr. Ł. Borowicz), „Canzoni d’amore” E. Bogusławskiego (Radio Katowice – dyr. M. Kaniowska), „Loteria na mężów” K. Szymanowskiego – partia Sary (Polskie Radio – dyr. M. Klauza), ”Chantefleurs et chantefables” oraz „20 kolęd” W. Lutosławskiego , a także pieśni G. Fitelberga op21, 22 (Acte Prealable), Te Deum A. Dvoraka (Pamplona Symfoni Orchestra – dyr. A. Wit) (Naxos). W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach wiedeńskiej Studiobuhne w operze „Albert Herring ” B. Brittena. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała Halkę w „Halce”, Rozalindę w „Zemście nietoperza”, Małgorzatę w „Fauście”, Mimi w „Cyganerii”, Lizę w „Damie Pikowej”, Cio- Cio San w „Butterfly” , Tatianę w „Eugeniuszu Onieginie”, Ariadnę w „Ariadnie na Naxos”, Fata Morganę w „Miłości do trzech pomarańczy”. Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w „Diabłach z Loudun” K. Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Bałtyckiej, Śląskiej , Łódzkiej i Bydgoskiej. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena „Owen Wingrave”. Występowała podczas światowej premiery „Missa pro pace” W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Yorku oraz Musikvereins Goldnen Saal w Wiedniu biorąc udział Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” H. M. Góreckiego podczas Schlezwig- Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji. W sezonie artystycznym 2011/2012 zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze A. Dvoraka „Rusałka” pod batutą J. Keenan oraz Teatro Colon partią Hagith w operze „Hagith” K. Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii M. Znanieckiego wykonując „Hymny” K. Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” P. Perkowskiego natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara:Verdi” wykonując partię Kordelii. W 2015 debiutowała partią Tosci w operze „Tosca” G. Pucciniego w Operze Opavskiej otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017roku zadebiutowała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” G. Verdiego, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana na deskach Opery Śląskiej. W tym samym roku wzięła udział w prapremierze opery A. Nowaka „Ahat Ili” wcielając się w partię „Ereszkigal” . W 2017 roku odbyła tourné po Niemczech wykonując Pasję Łukaszową K. Pendereckiego pod dyrekcją A. Wita. W roku 2019 kreowała partię Tytanii w operze H. Purcela „The Fary Queen” na Festiwalu Muzycznym w Wunzhen w Chinach. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni . Od 2005 wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach obecnie na stanowisku adiunkta dr hab. , od 2019r pełni funkcję dziekana wydziału Wokalno-Aktorskiego.
foto. M. Panasiuk
Aleksandra Bubicz-Mojsa, sopran
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Bożeny Porzyńskiej (dyplom z wyróżnieniem). Po studiach kontynuowała naukę u cenionych artystów, takich jak: Ingrid Kremling, Zdzisława Donat, Ileana Cotrubas, Julia Hamari, Roland Hermann, Kałudi Kałudow, Andreas Orłowitz i inni. Brała udział w licznych kursach wokalnych: London Master Classes (1994), Schleswig — Holstein Musik Festival (1997), Rheingau Musik Festival (1998, 1999) i inne. Dysponuje głosem koloraturowym. W latach 1993-2013 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Z zespołem tym wielokrotnie występowała, m.in. w operach W. A. Mozarta: „Czarodziejski flet”, „Dyrektor teatru”, „Uprowadzenie z Seraju”, „Wesele Figara”, a także w produkcjach oper barokowych i współczesnych, m.in.: H. Purcell „Dydona i Eneasz”, Z. Rudziński „Antygona”. Wzięła udział w cyklu koncertów organizowanych przez WOK, m.in. „Mielczewski znany i nieznany” (1998-2000, Zamek Królewski w Warszawie, rejestracja na płytach CD). W latach 1998-2010 wielokrotnie uczestniczyła w zagranicznych tournćes Warszawskiej Opery Kameralnej (Niemcy, Francja, Szwajcaria, Hiszpania, Holandia, Liban, Japonia). W kwietniu 2018 współpracowała z WOK kreując partię Konstancji w „Uprowadzeniu z Seraju” . W latach 2003-2006 współpracowała z Operą Narodową w Rydze na Łotwie, gdzie wykonywała partię Królowej Nocy. W latach 2006-2010 współpracowała z Teatrem Wielkim — Operą Narodową w Warszawie w produkcji: W. A. Mozart „W krainie
Czarodziej skiego fletu” — partia Królowej Nocy. Brała także udział w tournćes zagranicznych Teatru Muzycznego w Łodzi (Niemcy 2005, 2006), Opery Śląskiej w Bytomiu (Niemcy 2007). Przez wiele lat współpracowała także: z Filharmonią Lubelską, Operą Dolnośląską we Wrocławiu, Operą Krakowską, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Chórem Akademickim Uniwersytetu Warszawskiego, Orkiestrą Trybunału Koronnego i innymi. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Mieczysław Nowakowski, Tadeusz Wicherek, Ruben Silva, Tadeusz Karolak, Łukasz Borowicz, Przemysław Stanisławski, Dariusz Mikulski, Andrzej Knap, Kai Bumann, Tomasz Bugaj i inni. W 2003 r. wykonała recital wokalny z Trio Włodzimierza Nahornego w ramach Jazz Smart Music Festiwal (Zamość, Warszawa). Posiada w swym dorobku nagrania telewizyjne: dla TV Polonia (1998) oraz dla TVP 3 (2003). Obecnie w dalszym ciągu prowadzi działalność koncertową w kraju i zagranicą (koncerty muzyki kameralnej, recitale np. Londyn – 2015 Schubert Festival w British Schubert Society, Lwów — 2016, 2017, 2018 – Muzeum Salomei Kruszelnickiej, Teatr Zankoweckiej, College im. Lutkiewicza, 2015, 2016, 2017, 2018 koncerty w Lublinie, Warszawie, Łodzi itp.). W marcu 2019 wystąpiła w roli Hanny w premierowym spektaklu „NIE TAKI STRASZNY DWÓR — opera w pigułce”. Jest to wersja skrócona „Strasznego dworu” St. Moniuszki. Spektakl odbył się w Teatrze Muzycznym w Lublinie. W 2020 roku nagrała ścieżkę dźwiękową sopranu do spektaklu „O sole mio czyli nikt nie kocha tak jak tenor” , którego premiera odbyła się w kwietniu 2021 w Teatrze Komedia w Warszawie. W latach 1997-2011 była pracownikiem naukowo-dydaktycznym Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie, a w latach 2009-2011 kierownikiem Zakładu Kształcenia Wokalnego Instytutu Muzyki WA UMCS. Od października 2011 prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Lodzi. W 2021 roku otrzymała tytuł profesora zwyczajnego.
Iwona Sawulska, sopran
Śpiewaczka (sopran spinto), absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu solowego prof. Grażyny Krajewskiej.
Jej głos, sopran spinto, predestynuje ją do najbardziej efektownych partii operowych i oratoryjnych. Po studiach debiutowała na scenie Teatru „Roma” w Warszawie jako Saffi w Baronie cygańskim Straussa.
W Operze Bałtyckiej śpiewa Micaelę w Carmen Bizeta. Oprócz działalności operowej, od chwili debiutu w Requiem Gabriela Fauré u boku Andrzeja Hiolskiego występuje w licznych koncertach oratoryjnych, symfonicznych i recitalach. Jej rozległy repertuar obejmuje muzykę zróżnicowaną stylistycznie, od baroku poprzez klasycyzm i romantyzm po utwory kompozytorów współczesnych, w tym także prawykonania. Do jej najważniejszych osiągnięć należą koncerty w Filharmonii Narodowej (1996, 1999), prawykonanie Rotary Cantata Lewandowskiego (Warszawa 1996), recital pieśni słowiańskich w Wiedniu (1999) oraz udział w festiwalach: im. St. Moniuszki (Kudowa), Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, im. I. J. Paderewskiego (Warszawa), im. J. Kiepury (Krynica), Tempus Paschale (Lublin), Festiwalu Filmowym i Artystycznym (Kazimierz Dolny). Dokonała licznych nagrań dla Telewizji Polskiej, TV Polonia i Polskiego Radia. Jest profesorem w Instytucie Muzykologii KUL. Nagrała kilka płyt CD.
Dorota Szostak-Gąska, mezzosopran
Absolwentka (dyplom z wyróżnieniem) Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Magdaleny Krzyńskiej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Stypendystka Istituto Superiore di Studi Musicali „Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech, a także Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Debiutowała jako Dydona w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcella w Operze Nova w Bydgoszczy. W tym samym teatrze operowym wystąpiła jako Hrabina w operetce „Wiedeńska krew” J. Straussa w ramach II Operowego Forum Młodych przy XVI Bydgoskim Festiwalu Operowym. W ramach III OFM kreowała postać tytułową w operze Suor Angelica G. Pucciniego.
Od 2013 związana jako solistka z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie występuje jako Sylva w „Księżniczce czardasza” I. Kalmana, Mercedes w operze „Carmen” G. Bizeta, Flora w operze „La Traviata” G. Verdiego, II Dama w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta, Jadwiga w operze „Straszny dwór” S. Moniuszki, Orlovsky w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Tangolita w „Balu w Savoyu” P. Abrahama, Mi w „Krainie uśmiechu” F. Lehara, Cajtla w musicalu „Skrzypek na dachu” J. Bocka, Madzia w farsie muzycznej „Porwanie Sabinek” F. i P. von Schonthan, Diana w musicalu „Ania z Zielonego Wzgórza” Z. Karneckiego, Gała w bajce muzycznej Calineczka J. Bacy oraz bierze udział w koncertach: Wielki szczęścia łut, Miłość zdrada i kłopoty, Queens of opera, Bajkolandia, Czy można w taką noc…zakochać się?
Od 2016 współpracuje również z Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. J. Kiepury w Warszawie.
Występowała w Filharmonii im. H. Wieniawskiego Lublinie, Filharmonii Pomorskiej im. I. J.Paderewskiego Bydgoszczy, w NOSPR w Katowicach, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, a także w Teatro Valli w Reggio Emilia we Włoszech. Brała udział w Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju (2013), V Festiwalu Wokalnym Belcanto 2007 w Nałęczowie, gdzie otrzymała nagrodę specjalną, Festiwalu Spotkań Kultur w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Festiwalu Face to Face w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Finalistka i laureatka nagrody specjalnej ufundowanej przez Alicję Węgorzewską podczas V Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie.
Ukończyła Mistrzowskie Kursy Wokalne prowadzone przez Maestrę Helenę Łazarską, Teresę Żylis-Gara, Anitę Garanča, Paula Esswooda, Ewę Iżykowską, Franca D’Ambrosio a także I Profesjonalny Kurs Interpretacji Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krynicy Zdroju.
Zajmuje się również pracą pedagogiczną prowadząc klasę śpiewu solowego w Szkole Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie oraz zajęcia z emisji głosu w Akademii Teatralno-Wokalnej Jerzego Turowicza w Lublinie.
foto. M. Panasiuk
Robert Mojsa, tenor
Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie – klasa śpiewu prof. K. Pustelaka, od wielu lat związany z Warszawską Operą Kameralną. Po studiach dokształcał się na mistrzowskich kursach Petera Tschaplika, Kałudi Kałudowa, Jerzego Artysza, Romana Werlińskiego, Dariusza Grabowskiego i innych. Dysponuje głosem lirico-spintowym, co daje mu możliwość sięgania po wszechstronny repertuar (od Mozarta i Donizettiego po Pucciniego i Wagnera). Ma na swoim koncie szereg występów w kraju i zagranicą. Współpracował ze znanymi orkiestrami i dyrygentami. W 2001 roku odbył tournée zagraniczne po krajach Beneluksu z Filharmonią Świętokrzyską, śpiewając „Requiem” Mozarta pod batutą Szymona Kawalli. W roku 2002 dał solowy recital pieśni na Festiwalu „Le Sonoritả Riservate” w Sassari (Włochy). Artysta zaśpiewał również premierę „Requiem f-moll” Michała Szulika w niemieckim Überlingen (2005). W 2003 w ramach współpracy z Operą Piastowską, wielokrotnie wykonał partię Abdalla w operze „Nabucco” (Zielona Góra, Opole, Wrocław) pod batutą Marka Tracza. W 2006 r odbył z łódzkim Teatrem Muzycznym tournée koncertowe po Niemczech z operą „Czarodziejski flet” partia (partia Zbrojnego i II Kapłana) pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Knapa. W lipcu 2007 wykonał w Olsztynie „Wielką Mszę h-moll” J. S. Bacha pod batutą Janusza Wilińskiego. W latach 2004 – 2008 oraz 2018-2020 w ramach pracy na etacie w WOK wielokrotnie uczestniczył w tournée po Japonii (2004 i 2006), Niemczech, Francji, Hiszpanii, Libanie. Śpiewał partię Górala w „Halce wileńskiej” na festiwalu moniuszkowskim w WOK a także w Wilnie (2019). Nagranie warszawskie spektaklu wyemitowane zostało w roku 2019 w TVP Kultura. W październiku 2015 wystąpił w Londynie z koncertem arii i pieśni na festiwalu Schubertiade w The Schubert Society of Britain, zaś we wrześniu 2016 wykonał prapremierowe utwory współczesnych kompozytorów: Conrada Stevena „Heathrose” oraz Jerzego Mądrawskiego „W malinowym chruśniaku” w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Andrzeja Nikodemowicza w Lublinie. W latach 2017 -19 wielokrotnie występował podczas koncertów zagranicznych na Ukrainie (Lwów – Muzeum Salomei Kruszelnickiej, Teatr Zankoweckiej, College Muzyczny im. Ludkiewicza, Akademia Muzyczna, Łuck – Akademia Muzyczna Leczi Ukrainki). Od 2017 roku śpiewak współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie (Homonay w „Baronie Cygańskim”, Damazy i Miecznik w skróconej wersji „Strasznego dworu”, Monostatos w „Czarodziejskim flecie”). W 2020 roku zaśpiewał arię Cavaradossiego z opery „Tosca” G. Pucciniego w jednym z odcinków Snack Opera – serii koncertów zrealizowanych z inicjatywy WOK przez Jerzego Snakowskiego.
Autorzy słowa o muzyce
foto. M. Sachadyn
Kinga Krzymowska-Szacoń, autor słowa o muzyce
doktor nauk humanistycznych, absolwentka Instytutu Muzykologii KUL oraz Instytutu Matematyki i Informatyki KUL, od 2014 r. adiunkt w Katedrze Polifonii Religijnej ( Instytut Nauk o Sztuce) Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, sekretarz redakcji „Roczników Humanistycznych” (z. 13: „Muzykologia”), członek Komitetu Redakcyjnego leksykonu Polish Music. Polish Composers 1918-2010. Autorka monografii, artykułów i haseł encyklopedycznych dotyczących twórczości kompozytorów polskich. Uczestniczyła w międzynarodowych konferencjach naukowych (m.in. w Durham i Salonikach). Współpracowała z Filharmonią im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Dzielnicowym Domem Kultury „Bronowice”. Jako członek Lubelskiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków bierze udział w projektach poświęconych muzyce polskiej, przygotowując towarzyszące koncertom prelekcje.
foto. Marcin Lieber
Andrzej Gładysz, autor słowa o muzyce
Pochodzi z Tuchowa (woj. małopolskie). Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Tarnowie (2005). Historyk, muzykolog. W 2015 r. obronił doktorat z nauk humanistycznych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, pracuje jako adiunkt w Katedrze Instrumentologii Instytutu Nauk o Sztuce oraz Pracowni Wojskowo-Historycznej Instytutu Historii KUL. Prowadzi bogatą działalność naukową i artystyczną (wokalną oraz konferansjerską).
Jako muzykolog podejmuje zagadnienia z zakresu historii muzyki oraz instrumentologii (szczególne hobby stanowi rola instrumentów w dawnym wojsku polskim). Uczestniczy w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych i publikuje efekty swoich badań. Jest autorem ponad 100 artykułów naukowych i haseł encyklopedycznych, m.in. w serii „Studia Organologica”, „Rocznikach Teologicznych”, „Studia Liturgica”, „Encyklopedii Katolickiej” oraz „Encyklopedii 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II”, redaktorem 6 publikacji, członkiem redakcji „Przeglądu Historyczno-Wojskowego”.
Dużą wagę przywiązuje do popularyzacji wiedzy o muzyce, którą realizuje przede wszystkim przez działalność konferansjerską. Swoim słowem poprzedzał koncerty w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, wydarzenia artystyczne z udziałem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Oddziału Lubelskiego oraz Chóru Akademickiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II podczas krajowych i zagranicznych tournée zespołu. Autor scenariuszy i koncepcji koncertów, eventów i audycji muzycznej, stale współpracujący z organizowaną w Filharmonii Lubelskiej „Akademią Muzyki i Plastyki”.
Obdarzony oryginalnym ciepłym głosem o dużej skali (tenorowej i barytonowej), z powodzeniem odnajduje się zarówno w repertuarze poważnym, jak i rozrywkowym.
Od początku studiów związany z Chórem Akademickim KUL, z którym występuje jako solista na koncertach zespołu w Polsce i za granicą (większość krajów Europy oraz Argentyna, Korea Płd., Meksyk). Uczestniczył w nagraniu kilku płyt CD zespołu, m.in. wykonując partie solowe.
W latach 2010-2018 związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, początkowo jako artysta chóru, z czasem również jako solista. Od 2017 roku współpracuje również z warszawskimi impresariatami: Sceną Gwiazd i MS Promotion. W latach 2013-2019 solista Chóru Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Jako solista koncertował również z Krzesimirem Dębskim, dokonując ukraińskiego prawykonania „Oratorium Wołyńskiego” w 2018 r. w Archikatedrze Lwowskiej. Występował także u boku Krzysztofa Cugowskiego. Posiada w swoim repertuarze bogaty wybór muzyki patriotycznej i ludowej oraz przebojów 20-lecia międzywojennego i lat 60-80 XX w.
Animator kultury, aktywnie angażujący się w życie artystyczne Lublina w zakresie historii i kultury muzycznej. Prezes Stowarzyszenia Rekosntrukcji Historycznej „Wrzesień 39”, wiceprezes „Stowarzyszenia na rzecz kultury polskiej „Poloniana””.
Karol Rzepecki, autor słowa o muzyce
Karol Rzepecki – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii – muzykologii. Autor rozprawy pt.: Józef Wieniawski (1837-1912) – epoka, człowiek i dzieło. Studium historyczno-muzykologiczne. Jego zainteresowania skupiają się wokół kultury muzycznej Lublina w okresie zaborów, a także zapomnianej twórczości kompozytorów polskich XIX wieku. Jest autorem publikacji z zakresu historii muzyki polskiej, jak również edycji źródłowych rękopisów Józefa Wieniawskiego, Raula Koczalskiego i Władysława Brankiewicza. Współpracuje z wytwórnią fonograficzną Acté Prealable, instytucjami kulturalnymi i ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą.