Ewa Biegas – sopran
Stanisław Napierała – tenor
Agnieszka Schulz-Brzyska – fortepian
słowo o muzyce – Andrzej Gładysz
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941)
12 pieśni op. 22 na głos i fortepian, sł. CatulleMendes
- Dans la forét,
- Elle marched’un pas distrait,
- L’amourfatal,
- L’ennemie,
- La nonne,
- Le ciel esttrés bas,
- Lunefroide,
- Naguére,
- Querelleuse,
- Ton coeurestd’orpur,
- Unjeunepátre,
- Viduité.
Stanisław Lipski (1880-1937)
8 pieśni op. 15 na głos i fortepian
- Biedne pieśni mojej duszy, sł. L.Rydel,
- A kiedy będziesz moją żoną, sł. K. Przerwa-Tetmajer,
- Krwawe liście, sł. A. Waśkowski,
- Hej, siewacze, sł. M. Konopnicka,
- Piosnka chłopska, sł. K. Przerwa-Tetmajer (fragm. ze szkicu dramatycznego Zawisza Czarny),
- Tak mi czegoś żal, sł. J. Adelmanówna,
- Stary ułan, sł. R. Dallmajer,
- Zabrzęczał Zygmuntowski dzwon, sł. S. Wyspiański (fragm. z dramatu Akropolis).
W neoromantycznym kręgu (polskiej)pieśni
Okres romantyzmu to czas, gdy w niespotykanym dotychczas tempie wykształcił się i rozwinął szereg nowych gatunków i form muzycznych, a te istniejące ewoluowały dostosowując się do oczekiwań i wymagań nieskrępowanych twórców i zróżnicowanych odbiorców. Gatunkiem szczególnie dobrze oddającym specyfikę romantyzmu, popularnym również w okresie postromantycznym, aż do II wojny światowej, był pieśń. Podobnie jak w Europie Zachodniej, czy słowiańskich szkołach narodowych polscy twórcy podejmowali liczne próby spotkania z pieśnią, wpisując swoje utwory w nurt narodowy, inspirowany folklorem, historią, ale i bieżącymi wydarzeniami epoki powstań i rewolucji. Wybitni i sławni autorzy romantyczni, jak Fryderyk Chopin, czy Stanisław Moniuszko znajdowali swoich naśladowców i kontynuatorów, spośród których niewątpliwie warto zaprezentować tworzących na przełomie XIX i XX wieku oraz już w odrodzonej Rzeczypospolitej, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Stanisława Lipskiego.
W końcu czerwca bieżącego roku obchodziliśmy 80. rocznicę śmierci jednego z najbardziej znanych w świecie polskich kompozytorów i artystów, Ignacy Jan Paderewski, polityk, dyplomata, ale nade wszystko wirtuoz fortepianu, rozpowszechniający sprawę polską w przededniu odzyskania niepodległości na całym świecie, a następnie wspomagający polskie władze po wybuchu II wojny światowej.
Artysta zasłynął swoimi scenicznymi kreacjami, ale także unikatowym repertuarem i specyficzną techniką wykonawczą. Obok dzieł fortepianowych oraz repertuaru symfonicznego, czy wielkich form wokalno-instrumentalnych Paderewski komponował, podobnie jak mu współcześni, liczne pieśni, wpisując się w typowe dla okresu romantyzmu i postromantyzmu trendy. Zgodnie z ówczesnymi tendencjami zbierał je w cykle, tj.: 4 Pieśni op. 7 do poezji Adama Asnyka, 6 Pieśni op. 18 nr 2 do poezji Adama Mickiewicza i wreszcie 12 Pieśni op. 22 do słów Catulle Mendesa.
W komentarzu zamieszczonym w najnowszej edycji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podano, że ten ostatni zbiór, „nie przypominaw niczym wcześniejszych kompozycji wokalnych Paderewskiego […] nieco <moniuszkowskich>, bardzo polskich, z prostym diatonicznym akompaniamentem. W Pieśniach op. 22 Paderewski zbliżył się do stylistyki kompozytorów francuskich i bodaj po raz pierwszy w muzyce polskiej – przed Szymanowskim i Eugeniuszem Morawskim – świadomie nawiązał do wzorów tradycji <paryskiej>, coraz częściej stosowanej w ówczesnej muzyce europejskiej. Pieśni op. 22 są jakby <usymfonizowanymi> poematami z partią wokalną. Kompozytor – wyczulony na poetyckie niuanse – pogłębia, poszerza i sublimuje ekspresję słowa, które melodycznie wibruje, <wpada> w przygotowany tok harmoniczny, tłumaczy go. Ciemne obrazy poetyckie Mendesa wzbogacił Paderewski barwami niejednokrotnie jaśniejszymi, świetlistszymi. Operuje przy tym rozległą skalą środków harmonicznych w partii fortepianu […].Siła wyrazu Pieśni do słów Mendesa przejawia się również w różnego rodzaju napięciach metrorytmicznych (śmiałe zmiany metrum, dość częsta akcentuacja na słabych częściach taktu) i dynamicznych oraz w oryginalnym kolorycie i niuansach partii wokalnej”. Cały zbiór wydano w Paryżu w 1910 roku, choć najstarsze utworu sięgają aż 30 lat wcześniej.
22 lipca 1880 roku w Warszawie urodził się z kolei Stanisław Samuel Lipski. Już w młodości wykazywał talent muzyczny, co sprawiło, że już jako 12-latek rozpoczął edukację w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie pod kierunkiem Władysława Żeleńskiego, który uczył go harmonii i fortepianu. Kontynuował ją następnie (1900-1902) w Berlinie u Hugo Leichtentritta oraz mniej znanych współcześnie pianistów: Jedlički i Lutzenki, później również w Wiedniu (1902-1904) pod okiem Malwiny Brée i Teodora Leszetyckiego w zakresie pianistyki, zaś pod kierunkiem Roberta Fuchsa pod kątem teorii muzyki. Po zakończeniu edukacji zagranicznej wrócił do Krakowa, gdzie udzielał się jako prywatny pedagog i akompaniator. Dopiero w 1910 roku otrzymał stałą posadę – profesora klasy fortepianu w krakowskim konserwatorium, którą piastował do 1932 roku. Przejściowo w okresie 1926-1928 wykładał również w Śląskiej Szkole Muzycznej w Katowicach.
Zdecydowanie najbardziej istotnym elementem twórczości Lipskiego były pieśni. Jest on współcześnie zaliczany do grona reformatorów tego gatunku, którzy na gruncie muzyki polskiej nadali pieśniom nowy kształt u progu niepodległości oraz w okresie 20-lecia. Ochoczo korzystał z tekstów poetów romantycznych i młodopolskich, barwnie różnicując nastroje, emocje, rozbudowując partię akompaniamentu fortepianowego i wytrawnie kształtując melodię. Tę niezwykłą wrażliwość Stanisława Lipskiego i jego szczególny dar do gatunku pieśni będziemy mogli ocenić w oparciu o jeden z najciekawszych zbiorów, tj. 8 pieśni op. 15, wydany w Krakowie w 1930 roku, a zatem u szczytu sławy kompozytora. Składają się nańkompozycjepowstałe między 1912 a 1920 rokiem, zaopatrzone w okolicznościowe adresy skierowane do przedstawicieli inteligencji i środowiska artystycznego: ówczesnego prezydenta Krakowa – Karola Rolle, wiceprezydenta Krakowa, dra Piotra Wielgusa, Stanisława Gruszczyńskiego, dra Alfreda Jendla, Aleksandry Szafrańskiej, Adama Didura oraz symboliczne adresy „pamięci Nieznanego Żołnierza z lat 1914-1920” oraz „cieniom Stanisława Wyspiańskiego”.
W przeglądzie polskiej pieśni z 1 poł. XX wieku zaprezentują się dla Państwa wokaliści Ewa Biegas (sopran) i Stanisław Napierała (tenor). Przy fortepianie zasiądzie Agnieszka Schulz-Brzyska. Serdecznie zapraszamy!
Andrzej Gładysz
Organizator: Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski
Partnerzy: Fundacja PZU, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Związek Artystów Wykonawców STOART, Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin
Projekt został współfinansowany z budżetu Województwa Lubelskiego.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Realizacja:
nagranie i reżyseria dźwięku – Łukasz Jakubowski / Manufaktura Nagrań; nagranie i montaż video – Paweł Giergisiewicz
Patroni medialni: TVP Kultura, TVP 3 Lublin, Polskie Radio Lublina S.A., Radio Centrum, Kurier Lubelski, Dziennik Wschodni, Nowe Radio, Gość Niedzielny
Dodaj komentarz